Vindarna växlar

söndag 10 april 2011

Fredskalla/Fredslilja

Vi har några Fredskallor eller heter de Fredsliljor?


Blomman är som ett vitt spänt segel.


det har blivit flera med tiden, de har vuxit och jag har delat på dem. Svårt att kasta bort en växt, så det blir lite trångt på fönsterbrädan.

De sägs att det är så bra för att den renar luften från skadliga ämnen, som bensen, formaldehyd, trikloretylen, xylen, aceton, alkohol och ammoniak.

Höga halter av bensen sägs påverka oss människor negativt, andningsproblem, yrsel, huvudvärk. Jag tittar på vår fredskallor och tänker BRA, för jag går just nu hos sjukgymnast för att få hjälp mot yrsel, det är något med kristaller som inte följer med i huvudets rörelse. Kan växten bidra med hjälp så är det ju bara att säga tack.
För flera år sen kom en rapport som jag läste med intresse NASA  vad de kommit fram till med växter vi kan ha i våra hem och som fungerar som luftrening, Fredskallan står med på flera av de ämnen de kollat upp. Då köpte jag var första. Vi har till och med en i badrummet. Där stormtrivs den. Men ett par i i ett fönster har tagit stryk av vinter och kanske drag.
Idag har jag planterat om en i ny jord.


Ytterkrukan är köpt på IKEA för flera år sen, de sålde ut dem, jag köpte 3 st med blå ränder och 2 st med rosa ränder.
Det är en trevlig kruka, passar mig och min smak, ibland ställer jag dem rakt efter varandra, ibland zickzackar jag dem.
I efterhand när jag tänker på dem, skulle jag passat på att köpa några till då för de är bra och passar i våra fönster.


Jag gillar Findus och Pettson  - som Sven Nordqvist är "pappa" till.  
Jag har haft många trevliga stunder med busiga Findus  och de små mucklorna.
Och lärorikt som här när Pettson får hjälp med omplantering av Fredskallorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar