Vindarna växlar

onsdag 13 april 2011

Oxalis - Lyckoklöver

Tänk förr när inte digitalkameran fanns, och jag som inte kunde framkalla själv, så dyrt det blev.
I regel tog jag bara en bild på ett motiv.
Krukväxterna blev sällan fotograferade.
Nu slösar jag och tar flera bilder på ett motiv.
Så har jag mappar som jag döper, en har jag döpt till mina bra bilder. Där hamnade den här. 

Den visar ett sovande blad på en Oxalis ? - Lyckoklöver, den viker ner sina blad när det mörknar och sen på morgonen öppnar den sig igen och säger "Godmorgon".


 Sovande Lyckoklöver


Okänd sort 




 Tror att den här är en Rosettoxalis 
Jag har flera sorter, när hösten kommer så sätter jag ner dem i vår källare, då ser det ut som livet är förbi för växten, men så kommer våren 

och jag "pillrar" med de små rötterna

 och lägger dem i ny jord. 
Och underverken sker,


Det börjar spira i krukan

Purple Shamrock ??


"Blomma, blomma var mitt hjärtas fröjd"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar