Vindarna växlar

söndag 24 juni 2012

Bonica varför har detta hänt?

Bonica, Bonica, vad har hänt med dig?
Dig som vi haft i så många år, du som har varit så underbart romantisk i din rosa färg och form. 
Du som är tålig och blommar långt in i hösten.
Dig Bonica, som jag  har berättat om med stolthet,

Kära Bonica, jag är faktiskt ledsen, du var så speciell när du visade upp dina rosa, fyllda rosor. Du förgyllde upp det gamla trädet när du vilade dina rosor mot stammen, 
kontrasten var så härligt läcker att titta på.

När jag beskrev dig så sa jag att du var lika läcker som den rosa rosen på den gröna marsipantårtan. 

Malena när hon var liten och jag sydde henne en rosa lång klänning, liknade också en rosa marsipanros, vilket jag kallade henne.

Nu kära Bonica så har du förlorat allt det där som jag tyckte så mycket om. 

Vad har hänt med dig?
 Den här bilden togs i höstas, då var du vackert rosa.
Den här bilden är tagen för nästan exakt 5 år sen. 
Lysingen blommade för fullt då, vilket den inte har börjat med i år.
Du Bonica, var rosa och fylld.

Idag har jag letat på nätet, 
och försökt få fram bilder av dina "föräldrar" jag har aldrig brytt mig om det tidigare, men nu måste jag för jag fattar ingenting.
Så här står det om dig, 
framtagen av Rosa sempervirens "Mlle Marthe Carron" och "Picasso"



De här ska vara dina "föräldrar" den vita är
 "Mlle Marthe Carron" den som går i rött "Picasso"
----------
Förklarar det något för mig?
För så här ser du ut idag,
Jag är faktiskt ledsen, du har blivit en helt annan ros.
Hur får man tillbaks dig?



Rosa sempervirens, vad är det? Ett arv du bär med dig och som du nu har gått tillbaks till. 
Har sökt bilder på nätet av Rosa sempervirens, 
och funnit flera bilder här är en.

Du har på något sätt gått tillbaks till ditt ursprung för nu ser du ju ut som den här rosen.

Vad kan vi göra för att få tillbaka dig?
"Bonica"  år 2006




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar