Vindarna växlar

onsdag 16 maj 2012

Penséerna tänker nog över vad de ser...

Vädret vill sig inte, vi kan inte sätta ut våra små försådda plantor. 
Vi kan inte sätta ut pelargoner som stått inne sen i höstas, 
visserligen inte varmt, men ändå skyddade. 
Nu känns det kyligt, små regndroppar till och från, 
några små Krassar har skjutit upp, som står i växtbubblan men andra som är sådda utomhus har inte visat sig ännu. 
Det blir sent för oss i år.

Det är bara den underbara Penséen som klarar av det.
Deras små söta ansikten, tittar sig omkring.

Som den som frösått sig själv, och titta över kanten över vad som händer i omgivningen.

Ibland tänker jag att Pensé är lite nyfiken av sig,för hur ofta har jag inte sett de små ansikten vända åt samma håll mot oss.


Det sägs att Pensé kommer från det franska ordet att tänka.

Penséer används internationellt ofta som en symbol för den fria tanken av humanistiska och fritanke- organisationer, enligt Wikipedia

Det är ju just det jag tycker den lilla Pensé ser ut att iakta och tänka. Den berör mig verkligen, alla de små ansiktena som ser så olika ut.


De blå Penséerna är från tidigare år.

Själfulla pensén
"komma och se på fru Pensé, se hur hon glänser av sammet så fin, djupblå och gullgul och rödgredelin!...just en drottning i sammet och guld, är hon dock vänlig mot alla och huld... ur Blomstertäppan av Elsa Beskow


1 kommentar:

  1. Åh,de är ju så söta de blommorna...
    Jag har de Blåaktiga ute här & de blommar så vackert under min Thuja! Ha en underbar dag du goa/Kram

    SvaraRadera