Vindarna växlar

torsdag 14 juni 2012

Gris leken.

Jan Guillou skrev Ondskan, jag läste och fick upp ögonen för det som kallas för "kamratuppfostran". Senare så har flera fall kommit fram i ljuset.
Så mycket sker inom kamrat -lag andan, som många mår så dåligt av.
Då och då kommer det upp till ytan. 
Många av dessa kamrat-lag händelser är mobbing. Nu sist från en internatskola.

Nu känner jag mig helt ställd när jag såg hur vuxna män - leker.
Män med välbetalt yrke, män som har egna barn, män som är idoler för många unga människor, män som representerar vårt land i EM.

De kopplar av med lekar - det är inget fel i det. 
En lek där det gäller att hålla bollen i luften - det borde vara bra det är ju öven övning.

Där fanns åskådare till leken, bland annat journalister, det fick ingen i laget att tänka till, för dem är leken så vanlig och självklar så de "lekte grisen". 

Men jag anser att den urartar- spelarna själva tycker det är ok, presschefen tycker det är ok, 
Hamrén tycker. jag citerar -att man tar händelsen ut från det stora, bara tar delar av händelsen så kan jag förstå att människor som inte vet hur det fungerar med helheten. reagerar. 

Jag såg hur att den spelaren som missade bollen, ställde sig med byxan neddragen av vände sig mot laget med ändan bar, medan de andra stod på rad för att sparka iväg bollen och vad jag förmodar skulle träffa hans rumpa. 

Hur kan detta bara sägas man tar en del en stor händelse. Hur ser då den stora händelsen ut?

Om det här skapar laganda, då är det sorgligt. Inte bara som jag läste för att journalister såg det och det har kommit i media, utan för att  det över huvud taget sker. De andra lekarna kan man ju fråga sig hur de är. 

Dessa män är förebilder för de unga som börjar med idrott, som utövar idrott för att de är roligt. 
Risken att någon ser på det med tindrande ögon, så här gör de allihopa, de stora spelarna, då ska vi med. 
Så kommer någon i kläm, någon som mår jättedåligt av behöva stå med neddragna byxor och visa ändan. 
Många barn och ungdomar är känsliga att klä av sig inför andra, att då behöva falla för ett s k kamrattryck för att lagandan ska stärkas, har man inget annat att ta till för att skapa kamratskap, då är det inte mycket att hurra för. 
------
Sverige ska möta England i fotboll, fredag den 15e, 
som säger sig leker samma lek (red ass), har roligt åt svenskarna som inte ens träffade den bara rumpan.De undrar också om Zlatan var med i leken, och om han träffade. 
Några tråkningar om sin lek får de nog höra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar