Vindarna växlar

onsdag 27 juni 2012

Postkodlotteriet varuvinster

sommaren 2012

Jag känner att jag går mot strömmen, ofta ofta.
Läser i dag hur glada alla är i Jämjö. 
1282 cyklar delades ut till 777 vinnare.
Några fick flera, och alla är glada.

Jag har skrivit till Postkodlotteriet just om det här med varuvinster.
Varför finns det inget att byta emot.
Jag till och med gav som förslag Veloped, då i tanke på äldre som är lottägare. En Veloped är ju bra för motion precis som en cykel.

Självklart kan man ha andra varor, men varför ingen val möjlighet.
De finns människor som av olika orsaker inte kan cykla, har inga anhöriga att skänka en cykel till, jobbigt att försöka sälja. Tänk bara i Jämjö om någon vill sälja sin cykel, det kan inte bli många intresserade.
Vinner man någon gång är det ju trevligt att kunna ha glädje av vinsten. Hoppas att det också följde med hjälm till cyklarna.

Har fått svar idag. De uppskattar den konstruktiva kritiken, men passar på att poängtera att de i största möjliga mån försöker tillgodose lottägares intressen, och velopeder riktar sig mot en något begränsad kundgrupp.
Veloped var bara ett exempel, kanske något annat i samma prisklass, en skön fåtölj, presentkort i mataffär, det finns så mycket att hitta på, om man tänker till, och om man tänker på att alla inte kan använda cykel.

Nu konstaterar jag att jag måste gå mot strömmen, tycker fast jag inte kommit i den situationen att jag vunnit en cykel att det är dåligt av ett lotteri som har så dyra cyklar kr 15 000.-/st inte ska kunna ha en valmöjlighet till så stor vinst.
Just nu lockar de med 1000.- kr om man inte vinner på 6 månader, om man köper lott nu.
Vi som inte har vunnit på 6 månader, vad erbjuds oss.
Varför jag har kvar lotten? Precis som många andra, det skulle kännas retligt om grannarna runt oss vann, och vi avsagt oss lotten för att jag inte kan bli glad åt en cykel. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar