Vindarna växlar

söndag 15 juli 2012

Djuren/människan

Mitt i filmen, kaffet som finns i min mugg, den lilla kakan till, sätter jag ifrån mig. WSPA vädjar om pengar för att hjälpa utsatta djur.
När jag ser de två stackars åsnorna med alla sina fyra ben bundna ta sig fram så blir allt sorgligt inom mig. Filmen jag väntar på ska fortsätta, har förlorat sin väntan. Jag går ifrån TVn min"ork" har sipprat ut ur mig.

Tidigare har jag läst på nätet om våldtäkter, unga flickors rädsla.

Droger tar liv. Rika, berömda människor som har alla möjligheter med att få hjälp klarar inte att sluta, hur ska då människor utan den möjligheten klara det? Jag förstår inte, varför börjar de med drogerna, när upplysningar finns, när ingen kan ha missat hur farligt och beroende det är?

Vi människor skadar oss själva, vi skadar andra. 
Men varför behandlar människor djur så illa? Varför blir en människa så grym mot ett djur?
Dessa stackars åsnor, vilket liv föddes de till. Vilket land filmandes de i? Inom EU? Dessa åsnor har fastnat på min näthinna. Hur får jag bort den?

Igår på min promenad så såg jag en myrstack, den låg en bra bit från vägen, ingen stig, utan myrorna hade byggt den utan att på något sätt störa oss människor. Vad ligger där, en tegelsten, en flaska, en burk mm. 
Barn förstår inte alltid vad de gör, men en vuxen som kan dricka öl, som bär med sig en flaska och dricker, slänger den på en myrstack...
Varför? Nu ligger den där och skräpar, papperskorgen sitter ca 30 meter därifrån, den som drack ville skada en myrstack, varför?
Varför inte se storheten i det, människor som byggde pyramider det är något det... men små små djur som sliter och bär material till en snillrik myrstack. Varför inte beundra när den ligger avsides och inte förstör för några människor. Varför inte se det och låta myrstacken vara.



Häromdagen satt jag på en stol och bara tittade på marken nedanför mig. Tog en bild. 
Gissa vad. skulle kunna stå som rubrik.



Mellan plattorna låg det små fina gruskorn. 
Myrorna under renoverar, bygger ut, och de små djuren bär upp korn som är större än de själva. Känner en beundran för de små liven. 

Varför när de med stor energi bygger en myrstack ute i naturen måste människor slänga saker på den? För förstörelse? För makten att kunna.
Den som bundit dessa två åsnors ben, ser och förstår inte den människan djurens plåga, är det för makten att kunna, att äga?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar