Vindarna växlar

torsdag 12 juli 2012

Extra grinigt



Ny dag, första muggen kaffe urdrucken, trött efter att Molly inte ville sova, och hon valde mig till sällskap.
Tretiden på morgonen väckte hon mig, gick på mig när jag låg på sidan i catnap ställning, (nu har även jag tagit tillfälligt det ordet efter att jag nyss hörde det i (extra grinigt) följer med henne till ytterdörren, hon går före, lite smårund men rör sig med en majestätiskt värdighet, jag efter smårund men inget majestätiskt där.
Det har regnat i natt, det såg ut som en grå hinna över allt, ögonen gnuggas, nej det är luften som är, ja, vad då? Oren?
Funderar över kommande dag, ska den kunna bli fin, sommaren har inte varit mycket att hurra för.
Molly tar ett par steg ut, och vänder…  hon fick i alla fall upp mig.
Sen till sängen igen, och lägger mig igen, svårt att sova, upp och hoppa i stället för att ligga och vänta på en sömn. Molly sover gott.

Uppe före G, gör i ordning bryggarn, bara knäppa på när han vaknar.
Jag tar en vända och tittar på blommorna, Turkiska pelargonen har fått en knopp, den har stora vackra blad. En pampig pelargon.


Pelargonerna har klarat sig bäst av allt regn som föll i juni månad. Penséerna sämst.  Tråkigt att deras tid försvann i regn.

G vaknar och bryggarn sätts på. En kopp kaffe och jag börjar vakna till, tänker på TV program där ”griniga kvinnor” tar upp allt mellan himmel och jord, även kaffesorter kommer med. Jag vet att jag tillhör den gruppen, som det här med - Priser på en mugg kaffe ute borde även diskuteras av griniga kvinnor. Kaffet för företag köps in till helt andra priser än vad vi betalar vi som handlar på Coop, ICA, med flera, deras bryggare är av dyrare sort än vad de flesta av oss har, men de brygger också mycket mer.
Hur många muggar kaffe räcker 1 kg kaffe till? De kan ta 27.- /35.- kr för en mugg kaffe på en enkel servering.  Vilket röveri.

Nu till programmet där ”griniga kvinnor” tycker till.
Har man missat det och är en tant, så garanterar jag att det finns guldkorn för alla. Tre program har visats i SVT1 men man kan se dem på deras play.  Extra gnälligt heter programmet. Första avsnittet handlar bland annat om datorer. Vill man ha en rolig halvtimme så bör man titta på det här avsnitten.
Ha en fin dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar