Vindarna växlar

fredag 6 juli 2012

Vad de kan få till det


Datorn och jag. Vi är bra tillsammans, jag kan på kort tid hitta rubriker som jag blir  nyfiken på. 
Kan handla om precis vad som helst.

Att kaptenen på lyxfartyget Costa Concordia” har släppts ur husarrest. Han menar att han räddade liv, ”Guds hand rörde verkligen mitt huvud” lär han ha sagt, det skulle blivit ett blodbad om fartyget träffat berget.
Minns jag rätt så gick fartyget för nära land, var det också Guds hand?  Vattentäta dörrar som ska vara stängda och stod öppna, sjökort som var ogiltigt, den svarta lådan lär enligt en tidning i Italien vara trasig, den hade gått sönder som det står femtioelva gånger. Rederiet har nya bestämmelser – en kapten kommer inte att ha absolut bestämmanderätt över fartyget. Fartyget är ännu inte bärgat, 32 personer omkom. 
Rättegång väntar, medan kaptenen ”Om jag fortsatt i samma riktning så skulle fartyget ha träffat berget. Det skulle ha blivit ett blodbad, Guds hand rörde verkligen mitt huvud

Almedalsveckan, jag säger bara Almedalsveckan. Räcker inte det?

Sveriges största demokratiska mötesplats läste jag.
830 arrangörer – 1814 evenemang – 613 journalister
År 2001 var det ca 50 evenemang, så det har vuxit, fortsätter det så kanske Gotland kommer att sjunka :-)
Jag följer inte politikers tal,ser bilder, påminner en kändis tidning som Hänt i veckan. 
Politiker som lovar, tycker, anser, som kritiserar andra, hånar andra. Politiker som vill synas, få nya jobb, skaffa kontakter.
Vilka politiker som är bäst klädda. Hallå vad handlar det om egentligen? 
Det är inget för mig.
Jag har följt hur alliansen styrt landet, eller rättare sagt jag har följt hur personer styrt vårt land, jag har sett resultat. Opinionssiffor dalar, men partiledarena tror att det är alla andras fel, jag har lyssnat till Centerns unga partiledare, hon har en annan stil än vad företrädaren hade. 
Hon har inte kommit med något som verkar stadigt, något att ta fasta på, hon känns mer som en vindflöjel. Jag har inga bekymmer om det eftersom jag inte har tänkt att rösta på det partiet.

Men det fortsätter att stråla om hur bra det är. Det slår sig för bröstet, och verkar inte fatta att vi är förnuftiga människor som ser och hör, ser hur landet fungerar, hör vad det säger, vi hör hur tomma tunnor skramlar.

För mig känns det oseriöst att höra om som att föreslå uthyrning av lyxväskor, precis som man kan hyra lyxkläder,
Varför tänker jag, varför ska man stimulera uthyrning av lyxväskor. Vart är vi på väg?
MP föreslår att sänka momsen till hälften för skomakare, skräddare, cykelreparatörer. Vad ska nästa bli. Sänk överlag.
Hjälp med kostnader kanske borde talas om vid el, bostadsräntor, mat, glasögon, det som flertalet har.

Skomakare idag är inte som skomakare förr, nu är det andra typer av skor, dyrbara sportskor, billigare säsongsskor. 
Dyrare skinnskor kanske också ska avdragas moms på för de som går på fest.
Vardagen där vi flesta befinner oss i, det är där momsen ska sänkas, inte för lyxen.

Det varor och tjänster som de flesta människor brukar, där borde moms avdrag sättas in, det kan ge lika mycket jobb om inte mer än det ovanstående.
Det blir inte mer jobb för att vi kan hyra lyxväskor. Hur många tjänar på rotavdraget hos skomakaren?

Restaurangerna skulle sänka priserna något hördes det om i TV reklamanen. G och jag tog en liten kaffe på Mac Donald, sen sist så hade de höjt priset inte sänkt.
Tankarna kom varför inte kunna hyra barnvagnar, unga par får betala stort belopp för en liggvagn som bara används en kort tid. Sänk moms på barnvagnar.
Sänk priserna på vårdcentralerna istället för att höja, G var idag på vår vårdcentral kr  200.- det är inte klokt, Frikortet är nu 1100 kr
Talar politikerna om det? Nej.

Nej. Almedalsveckan är för mig ett hån mot medborgarna. Det är ett håll i gång för politiker och sen drar de  med  alla som vill synas och lysa i media.
Till gagn för flertalet medborgare, det finns väl många som har samma tanke om det som vad jag har. Att klara sig utan den veckan.

Spara på jordens resurser, moms på reparationer av kläder och skor, är det ett miljöparti att tro på? Kan man då tro på en förbättring? Men kan jag hyra mig en lyxväska så har jag dragit mitt strå till stacken eller...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar