Vindarna växlar

tisdag 3 juli 2012

Hur är det?

sommaren 2012

Att bli gammal... Att vara gammal....

"Alla vill leva länge men ingen vill bli gammal" Benjamin Franklin


"Att behöva bli gammal är inte så illa när man tänker på alternativet" Maurice Chevalier

"Det är ingen konst att bli gammal. Konsten är att härda ut med det" Johan Wolfgang von Goethe

"Ingen är så gammal att han inte tror han kan leva ett år till" 
Latinskt ordspråk

"När man är ung längtar man ut, när man är gammal längtar man hem" Cora Sandel


"Även en gammal ek har frisk rot" ordspråk från Ryssland

"Att åldras är som att bestiga berg, man blir lite andfådd, men man får en mycket bättre utsikt" Ingrid Bergman


Att bli gammal...  Att vara gammal...
Många som har sagt kloka ord som de här, var gamla när de sa dem.
Man måste komma till ålderdomen för att veta, förstå.

Jag är svag för "Att åldras är som att bestiga berg, man blir andfådd men man får en mycket bättre utsikt"


Så är det, kanske är det därför man förr ofta hörde talas om gamla kinesiska visa män, äldre som fått utsikt.
Säkert skulle det kunna talas om andra äldre människor som varit visa och lärt sig av livet.
---
Igår satt jag på en bänk, rollatorn bredvid och på den en matkasse. Knäna, ryggen längtade till en soffa, och när jag fann en så sjönk ner och bara satt i mitt eget lugn.

En kvinna med gick förbi, stannade och sa "Hur är det?"
Tre små ord.

Att tre små ord kan kännas så fint att någon ställde. 
Jag hade ju kunnat sitta där och behövt hjälp.

Nu sa jag som det var att knäna och ryggen behövde vila.

Det förändras i livets gång, förr så kunde tre små ord vara.
"Jag älskar dig."
eller
"Mamma, papp, barn"
Nu "Hur är det" Omtanke mot medmänniskan är stort och fint.

Jag vill skicka en hälsning, idag är en ny dag på nytt år för henne, 
hon fyllde 29 år i går.
Ung och hjärtevarm.

Hon har skrivit till mig, där fanns några tankar om åldrandet.
"Jag tycker att få åldras är något fantastiskt. Minnet är ett kvitto på det vi har upplevt, oavsett om det är bra eller dåliga minnen, så har det stärkt en och fått en att härda ut."

Är det fantastiskt? Ja, kanske det är det, tänker man på alla dessa dagar och nätter som gått och sett olika ut, så finns bakom allt så många händelser så många minnen. 
Det är precis så man får en mycket bättre "utsikt"

Hur många 29-åringar har samma syn på åldrandet? Skulle det finnas många så skulle nog det se lite annorlunda ut i vårt samhälle.
Pionen har skönhet, ger harmoni, och skänker lycka 
passar som en hälsning till henne.

Att bry sig "Hur är det?"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar