Vindarna växlar

söndag 18 augusti 2013

Flitiga Lisa är flitig

Flitiga Lisa
Impatiens walleriana
Halva augusti har gått, mörknar tidigare. Tidig söndagsmorgon, kaffe utomhus, gäller att ta vara på sommaren.

Bredvid mig på bordet står en Flitig Lisa, en dubbelblommande, kallas även för rosenlisa, vilket är förståeligt för blommorna är som små rosor.

Jag tittar på mina andra Lisor, och försöker dra mig till minnes hur var det förr med Lisorna?

Vad jag kan komma ihåg såg jag dem aldrig som utomhusblomma. Jag talar om 30- 40 tal.  Jag vet att skott bytte ägare, att de stod blommande i köksfönster, så togs ett nytt skott och så plötsligt så stod där två blommande Lisor.

Nu är det väl mer uteblomma än inne blomma.

De kommer som knoppar så väl skyddade så kryper de fram och visar upp sig.
De är som om blomman vill säga "Titta vad jag kan" Lisorna ligger inte på latsidan.

Den här dubbelblommande Lisan hängde och såg ut som nu ger jag upp, den hade torkat ut, den kom under behandling, och jag tänkte nu släpper den nog alla sina knoppar, men inte Lisan inte. Den kämpade på och nu kan jag få njuta av dess blommor.




Har några "enkla" Lisor i mitt blickfång  också som är flitiga.


En blomma att ta till sig.
Inte fel att ha den i köksfönstret och titta på den ofta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar