Vindarna växlar

söndag 11 augusti 2013

Rena Poesin

Idag blev det klara mina ny/gamla gardiner.
Tillhör den typen av människor som inte köper nytt och slänger användbart.
Generationsfråga? Vet ej. Kanske är det så för att jag föddes före köp-slit och släng perioden. Ta tillvara, akta osv

Jag har haft en gardinlängd legat sen tidigare boende, en udda gardin. Läste om hissgardiner som verkar var inne nu.
Varför inte, fönstret skulle tvättas och gardinkappa skulle bytas.
Hur syr man en hissgardin som ska hänga på stång? Letade på nätet, finns många bruksanvisningar, några enkla andra svårare.
Så det var bara att försöka, fönstrets bredd räckte gardinen inte till, det blev två likadana bredvid varandra. Band som legat fick duga. Sen gardinstänger, ett gammal kvastskaft och ett gammal skaft från en kratta, samma bredd. Målades.



Sen lite problem, hur gör jag med banden?  Jag lät dem gå runt och sydde fast dem i överfållens bredd.


Tror att det var lättare än många beskrivningar jag såg.
Jag känner mig nöjd, gardinlängden kom till användning, trevligt med ett nytt byte.
Mönstret står sig fint mot ljuset, jag säger om mina gardiner, som Ernst Kirchstieger sa om sina gardiner.
"Rena Poesin"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar