Vindarna växlar

måndag 13 januari 2014

Kåkstäder byggs upp...

Den här bilden tog jag för flera år sedan, jag reagerade över kontrasterna, den stora upplysta affären med sina skyltdockor och den liggande mannen på gatan.

Nu är det vinter och många fryser. Självklart reagerar jag. Vi människor är ju skapta på samma vis, vi känner hunger, vi fryser osv

Nu får ju människor resa in i vårt land, de får vistas här utan att de finns koll över dem, har de pengar att leva på, ska de bo någonstans, vad vill de med sin inresa, osv.

Det går att läsa om vad som händer i spåren efter många av de människor som kommer.
De finns de som skadar och förstör, rånar och stjäl, så finns det lika självklart de som har de svårt.

Jag läste för en tid sen på nätet i en dagstidning om "kåkstaden" i Högdalen, en kvinna som tigger på Stockholms gator, hon sa att hon väntar barn, hon berättade att hon hade en åttaårig dotter, om sin 79-åriga pappa och sin sjuka mamma. Hur dyr mammans medicin var.

Hon kom från Rumänien. Jag försökte ta reda på lite mer om Rumänien, har de äldre pension? Har de barnbidrag? 
Funderade över hur bor hon och dottern i Rumänien, lever hon med mannen till det barn hon väntar? Arbetar han i Rumänien? Hur reste hon till Sverige, i bil, i buss? Kostnader för det.
Funderade över dottern när mamman var här, hur lever de där, värre än det som hon nu bor i Högdalen.
Kan tiggeri ge så mycket att de "går runt" för kostnader för resan hit, för att hjälpa gamla föräldrar, menade hon att hon skulle tigga ihop till mammans medicin? När ett reportage görs, så bör man få lite mer för att få en bakgrund.
Massor med frågor poppade upp efter artikeln.

Jag har gett pengar till tiggare, jag har köpt kaffe och smörgås till tiggare. Sista tiden har jag gått förbi. De är så många att jag kan inte ge.

Skrev till journalisten som skrivit artikeln med frågor, vilket för mig skulle klargöra lite mer. Jag skrev i en mening "Vet ni hur hon bor och lever i Rumänien, har ni varit där och sett". Inget svar. 

Det känns som om många journalister kastar ut bilder och ord bara halvvägs, det borde finnas bakgrund med, för att lättare förstå de man läser och ser.

Idag på TV på morgonen, Högdalen igen, kylan, misären. Ett ungt par, gravid.
Ännu ett reportage som känns, en ung kvinna som väntar barn, den tiden som hon borde få vara lycklig och glad, bor i kyla och snö i rena misären.
Hur ser det ut i Europa och vad gör EU?








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar