Vindarna växlar

söndag 4 mars 2018

Plectranthus...

Mitt förhållande till växter, det är kluvet. Vi har några fönster med smala fönsterbräden och de är fulla med krukväxter.

Jag är inte någon som går och pratar högt med växterna, men jag tänker en del om dem.

En gång för länge sen läste jag i en bok "Findhorns trädgårdar" om människor som flyttat samman och levde efter att vi är ett med allt som lever.

De skrev att när de skulle beskära en buske så talade de om för busken först vad som skulle ske. De ansåg att beskärning var plågsam förväxten,
Varför? Jo, de hade den tron att en växt har en själ. Att det finns devor som är för varje växtart. Devor som ser till, hjälper växten.
Vem kan säga emot?

Vad vet vi om allt det som är fördolt nu, men som vi kanske kan få veta en gång när vi dör och vår själ  finns någonstans i alltet.

Nonsens säger många, alla har sin rätt att tänka och tro.

Jag talar inte med våra växter, men jag tänker desto mer. Som nu till exempel med en växt som vi har många av.

Jag har en stor svaghet, jag kan inte klippa ner en växt och bara slänga bort. Kan absolut inte kasta bort en hel krukväxt. Så jag hamnar i ett dilemma. Vad ska jag göra med blommorna.

Nu har jag tänkt och tänkt och jag har faktiskt tänkt lite högt. Till den ena sa jag i morse, håller du på så här så måste jag klippa ner dig. Ta det lite lugnare nu, jag vet att det är skönt att stå inomhus och se ut hur mycket snö och ruggigt det är för alla växterna utanför.

Medan jag står där är det som om blomman ger mig förslag. " Innan du klipper ner mig eller gör någon annat med mig, fråga din dotter om inte hon vill ha några fina skott av mig. Sen har du Lotta, hon har gröna fingrar och hon uppskattar blommor av alla slag, och jag är inte så dum att ha på fönsterbrädan"
Det verkar helt korkat att jag skulle ha ett samtal med blomman, men nu börjar jag på riktigt tro att jag hade det.
Blomman heter på latin Plectranthus.... är inte säker på om det här är Novemberljus eller Flaskljus.

Minns att jag köpte den som vackert blommande svag blå färg.
G. säger att den ena har haft vita blommor. Så det kan vara två olika sorter.
Både G. och mitt minne har börjat svikta något. Den som lever få se, är det novemberljus så kommer den att blomma i november, växterna är bra att veta sin tid för blomning och vila


Plectranthus... i sovrummet

Det är tungt att flytta alla blommorna när man ska öppna vädringsfönstret.  Nu på äldre dar är allt bra mycket tyngre än det var förr. Blir de stora så måste man vara försiktig när de flyttas.

Plectranthus... i matrum




Plectranhtus i alkov

Den här blomman klipper många ner som bonsai, det är inget som har lockat mig, däremot förstår jag att jag skulle behöva klippa ner dem något.
De verkar i alla fall trivas.  :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar