Vindarna växlar

söndag 18 mars 2018

 
Vad var min skyddsängel?



13 dygn har gått, 13 dygn fyllda av smärta.
Oftast väljer man i livet. Små saker, stora saker.
Den 5 mars var jag hos en ögonläkare, på hemvägen funderade jag medan jag var i det stora centrumet, ska jag handla mat här, eller ska jag handla i mataffären där den lilla bussen stannar.

Affären i centrumet vann, det blev Lidl, deras falukorv är god, deras äppelkaka är god osv.
Coop som ligger mittemot den lilla närlinje-bussen, är en dyr affär. Många gamla kommer inte längre en dit. De kan då åka retur inom en timme och slipper betala ny avgift på bussen. Ofta hör man de äldre pratar om matpriser och från det flesta sägs det att Coop just där är dyra.
Jag åkte med min rollator ner för 2 rullramper, allt gick bra, jag hade då försökt att få upp hissen, en sån där hiss som man måste hålla knappen intryckt hela tiden för att den ska röra sig. 
Rullramp... nedför så hade jag bromsarna på så den inte skulle få för sig att  fara iväg. 
Jag handlade en kasse full, bland annat så hade jag sett i deras reklamblad att de hade begoniaknölar som jag tänkt till kommande utedagar. 
Så skulle jag då åka upp, första rampen gick bra, när jag kom till den andra så hann jag inte få på rollatorn förrän den gick mot ena sidan och stegrade sig och slog omkull mig. Så rullade jag på bandet upp med rollatorn  över mig. En mardröm.
Vänliga människor hjälpte till att få upp rollatorn och mig, de samlade ihop varor som fallit ur kassen, de samlade upp vantar och andra saker som spridit sig.
När jag kommit på benen, så satt jag mig på rollatorn och vilade, kunde stå på benen, men hade rejält ont.
Det onda var bara en försmak, nu har jag haft olika skeden av smärta. Svullnader har lagts sig, men smärtan, svårigheter att gå, allt känns svårt.

 Känner så väl till att man inte ska åka rulltrappa med rollator, nu har jag lärt mig att jag ska inte använda rollator på en rullramp heller.

Kone som tillverkar rulltrappor skriver så här
 Det är lätt att tänka att någon använder rollator, rullstol, permobil så har den personen några kroppsliga besvär som gör att den använder dessa hjälpmedel. Då kan ju vad som helst hända. 
 
Kraftfullt råd från nätet,


En barnvagn, ett ögonblicks oaktsamhet och allt kan rasa. 
När man ramlar som jag gjorde så kan om oturen är framme andra människor drabbas också.
Så jag vill så här att man ska tänka efter före, innan man tar sin rollator där det kan hända olyckor.
Rulltrappor är bra, men... tänk till innan du ställer dig med din rollator, din barnvagn på den. 

Rulltrappa T-bane stationen i Farsta centrum



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar