Vindarna växlar

tisdag 20 mars 2018

Terapi 1 - läsning

Att inte kunna göra det man är van vid, ställa om sig. Ha smärta, finna sig i. Det är svårt. Deppa ihop är lätt då.
Ont efter "rampfallet" ryggen, axlarna, bröstet rullatorn väger ju en hel del, benen som veks åt sidan.

Hade tur jag hade kunnat vara på sjukhus nu och haft många fel. 

Drömde i natt, känslan av händelsen spelar spratt inom mig. Mardröm.
Jag har läst, har den stora turen att mina ögon fungerar, samt att jag efter mitt själsliga förstånd vet vad jag läser.
Jaget, har glömt mycket och då har rädslan kommit om, demens, alzheimers - hjärnvävnad som förstörs, storhjärna hjäss och tinningglober  drabbas,

bild från Svenskt Demenscentrum


Jag har lyckan att fortfarande kunna läsa, gillar böcker som "hänger" ihop.
TV program har gjort mig intresserad, av författarinnan Ann Cleeves, hennes Shetlands böcker med Jimmy Perez som huvudperson.
Har nu läst de fyra första och  känner saknad att inte ha till hands en femte. 

Jag läser, handarbetar, ser på TV. 

En tillvaro som har krympt, ju äldre jag blivit desto mer har mitt liv krympt.
Vänner, bekanta är döda, barn har sitt, grannar är yngre och på sin höjd säger ett Hej.
Då finns böckerna där, men... man måste ha turen att kunna läsa dem, och förstå dem.

Tänker jag då att en man Marcus Tullius Cicero som levde innan vår tidräkning började, (106 f. Kr - 43 f. Kr) sa 
"Mina böcker har alltid tid för mig, de är aldrig upptagna"
så blir tanken hisnande. 

 
När man blir äldre och kroppskrafter avtar, ekonomin svår att föröka. Förändringens vind blåser hårt.
Då kan en bok vara en vän.

1:a kvartetten av Shetlands böckerna

ordspråk 
"Böcker är ens vänner även om de vänder ryggen åt en"





 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar