Vindarna växlar

tisdag 20 mars 2018

Terapi 2 - TV

TV, är vårt sällskap.
När orken har avtagit, när alla måsten har lagts åt sidan, så är det bra att sätta på TVn och få sällskap.
En tanke kommer då och då, våra förfäder, när de var gamla och skröpliga. Hoptryckta i fattigstugor, lämnade i sin ensamhet att klara sig bäst det gick. Ingen el, ingen TV, ingen radio.
Allt annat skriver jag inte om nu, mina tankar över den tidens svårigheter. Att vara gammal då var nog en stor plåga.
För oss två gamla så är ensamheten ett faktum. 
Att då flytta sig bort, bli underhållen, det kan TVn hjälpa till med.
Som tur är har G. och jag samma tycken när vi väljer kanal.
Vi har 8 kanaler, ändå ibland så finns det inget som passar oss ändå.
Så var det i går kväll.
Sista kaffet i de blå IKEA muggarna, och så kolla vad kan vi titta på.
Fann ingenting, vi tittar först på SVT vad de erbjuder, för då slipper vi de tråkiga reklamfilmerna.
 I går kväll blev det mer "Vi tar väl det programmet då". Farmen V.I.P.
Kändisar. A, B och C kändisar, kan nästan sträcka mig till D kändisar också florerar i media. Ju mer man syns osv.
Där satt vi två och upptäckte att vi kände inte igen några av dem. Vad hade de gjort? På vilket sätt var de kändisar?

Ibland när jag läser om vissa personer som dagliga tidningar på nätet har, kommer tankarna hur görs det, bevakar tidningen dem, eller ringer de upp och säger, "Nu har jag en ny partner" eller "Nu har jag nya tuttar" eller "Nu är jag arg - glad - retlig" osv osv.
Somliga kändisar blir kändisar över sina privatliv.
Nå, nu var det Farmen. Någon hette Ben, honom fick jag slå upp, Youtube en repris på programmet jag såg i går, med kommentarer som tydligen går hem hos yngre kan jag tänka mig.

Så här är det för mig just nu, smärta, smärta, smärta. 
Man brukar räkna ner dagar, så där som man gör till jul, till semester, till födelsedag mm mm
Jag räknar inte ner, jag räknar upp kanske man kan säga. Nu har det gått en vecka, nu har det gått två veckor... Ska inte smärtan ge sig något.


Då mitt i allt fick jag skratta, och skratta både gott och lite rått.
Samir och Ben fiskade, och de mjölkade en ko.
Tyckte  lite synd om djuren, att de skulle råka ut för dessa två.
På något sätt var det overkligt, två unga män, och så ja, jag vet inte vad jag ska kalla det. 
Det var för overkligt, hur kom de sig att de gick med på att vara med i det programmet. 
Jag skrattade så mycket, för det var helt komiskt.

På Alternativ.nu kan man läsa om hur man mjölkar en ko. 
-Var beredd att ta bort hinken om kon blir orolig-
De orden visar att kon ska på alla sätt respekteras.
-Det finns två vedertagna metoder. Den ena går ut på att du tar tag om spenen med hela handen, klämmer åt högst upp med tummen och pekfingret så att ingen mjölk försvinner upp i juvret, och sedan kramar med fingrarna uppifrån och mer i tur och ordning tills mjölk sprutar ut ur spenen, Du behöver inte röra handen så mycket utan det är fingrarna som ska jobba. Denna metod är skonsammast för kon-

Nu är det omtanke av kon och det måste TV4 inpräntad hos de som för första gången ska mjölka. 
I mitt gammeltillstånd så blir jag störd när någon säger runka om mjölkning. Det känns respektlöst.




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar