Vindarna växlar

söndag 27 maj 2012

Mors dag - Finns det tid? eller lust?

Förmiddagen har jag tvätta av pollen, stolar, bord allt har varit klätt med ett gult lager. 
Enligt rapporter så är det björk, ek och gräs som skickar iväg sina små förökningskorn.
Vid varm väder blir det så här.
Så vad luften innehåller vet man egentligen inte.
Och idag är det Pingstdagen och Mors Dag.

Mors dag - hjärtedag eller reklamdag???

  • Finns det en mor någonstans där ute i periferien?
  • Eller finns det en ”ställföreträdande” mor?
  • Blir det blommor till mor?
  • Sköter en förmedling om överlämnandet av blommorna?
  • Eller blir det kaffe och en pratstund?
  • Eller struntas det helt enkelt i att det är Mors dag?
  • Blir mor ihågkommen bara den dagen?
  • Är kontakten bra så den finns andra dagar också?

Hur jag ser på Mors dag. 
Säkert har det att göra med minnen från när jag var barn.

På min skoltid skulle klassen rita hälsningar med bilder och ord till sina mammor.

Vad gör en unge då som inte har en mamma?

Redan i första klass så kände jag hur svårt det var, när alla satt där och ritade och gjorde fina bilder till sina mammor. Vad skulle jag göra?

Ingen smidig lärarinna, de första fyra åren av min skolgång var så, sen brydde jag mig inte på samma sätt om det.

Idag är det så vanligt med skilsmässor, umgänge med mamman, finns det så är det bra, finns även barn utan en mamma, så jag undrar om barnen fortfarande sitter och ritar Mors dag hälsningar.

Det är ju så med de mesta saker att någon/några står utanför händelser, men just barnaåren sätter vissa spår.
Jag har svårt för det här med Mors Dag.


Mor lilla mor vem är väl som du? Ingen i hela världen, Ingen kan älska mig så som mor. Kunde jag blott en gång skänka dig det tillbaka. Astrid Gullstrand

Att älska tillbaka…  Tanken är fin, fira en mamma. 
Ingen i hela världen kan älska mig så som mor.
För de flesta mödrar är det så, kärleken till barnet går aldrig över. Men  Kunde jag blott en gång skänka dig det tillbaka.

Där börjar det halta, hur skänker man tillbaka kärlek?
Det skulle inte finnas så många bortglömda gamla kvinnor/mödrar då, om kärlek kunde skänkas tillbaka. 
Därför så ser jag Mors dag mer en affärsdag i vårt land. 
Glöm inte blommografera, glöm inte mor. Reklamen kör på
.

Det verkar också som om många med mig känner likadant, fast på annat sätt, det blir ett nödvändigt ont. Ett måste.

Nu ser jag hur bilar stannar utanför husen och det springs in med en blombukett och så ut lika snabbt. 
Upplever att många vuxna upplever ett slags jag måste väl skicka något, ge något till henne men jag har egentligen inte tid eller lust.

Unga mammor med barnen hemma, 
vitala mammor som kan sitta barnvakt eller vara till annan hjälp, där blir nog kontakten och Mors dag närmare i känsla.

Men den gamla kvinnan, den gamla mamman, som kanske är bortglömd mesta delen av året, varför just den dagen, om det inte betyder mer än en dag som handlarna vinner på.

Kan en mamma som känner ensamheten krypa inom henne, som saknar barn och barnbarn, bli glad om det kommer en dyrbar bukett blommor på den dagen?

Jag tror det inte, jag tror att glöms man bort, resten av året, så betyder inte den gesten en dag på året något.

Jag har mött så många ensamma äldre kvinnor, där deras vuxna barn saknar intresse och tid för dem.

Mors dag kan ge någon dåligt samvete, men vill en kvinna att hennes barn ska ihågkomma henne för att de har ett dåligt samvete?

Nu finns det unga mammor som sitter med sin lilla unge i knä vyssar och lugnar, precis som hennes mamma vyssade henne, 
precis som den äldre generationens kvinnor också gjort.

Nu hoppar en liten unge in i bilen och mamma rattar säkert barnet till dagis, skola, mm, förr så höll mamman, barnets hand i sin och det gick till skola och andra ärenden.
Förr såg den annorlunda ut än idag, men kärleken till barnet fanns då med och följer hela livet.
Varför tror dagens mödrar att de är annorlunda, att de ska bli ihågkomna på sin ålderdom?

Kanske är det så det sett ut i alla tider, de gamla göms, glöms, men nu plockas de fram när den smarta handeln pockar med annonser. Glöm inte lilla mamma.

Låter det här fel, Bra, då är du som läser en bra dotter/son som har god kontakt med din gamla mamma.

Minns en gång när jag var hos min pappa på äldreboende, vi satt i cafeterian. En gammal kvinna var nyinskriven på hemmet, hon grät och ville hem.  
Hon var vilsen. 

Skulle jag idag sätta ord på det, så var hon livrädd.
För är man gammal så vet man att man bara har dåtid och nutid.
Vad gjorde denna vuxna dotter? 

Hon var mäkta störd, varför skulle hon krångla, gamla människan.
Hon hotade – ”Om du inte slutar gråta, så kommer jag aldrig att hälsa på dig”

Nu ska jag vara rättvis, jag vet ju inte hur denna äldre kvinna varit mot sitt barn, kanske hon hade hotat henne med liknande

Men bara det att se en gammal människa gråta förtvivlat borde göra vem som helst full av medkänsla.
Min pappa kände så, han gick fram till kvinnan, berättade att han bodde på hemmet. Erbjöd sin hjälp att hitta runt.
Dottern försvann hastigt, bekymret var över för hennes del.

Pappa som höll sitt ord, minns jag berättade att fast det varit jul strax därpå så kom inte hennes dotter och hälsade på.


Blommografera, så dum jag är nu finns ju SMS en tidning på nätet erbjöd skicka en SMS hälsning till mamma.

Så nu SMSas det.(citat från sidan)
”Du är världens bästa mamma, Hoppas du får en trevlig mors dag”
”Våran mamma, vi älskar dig, ha en superbra mors dag”
”Du är världens snällaste och gulligaste mamma. Grattis på mors dag önskar

Kan man inte hittat på egna ord, så tycker jag de ska strunta i att skicka något.
Varför inte ringa istället, och tala om hur superbra hon är, 
Det jag vill ha sagt är nog mest det, det kan vara jobb, långt ifrån mm då kan det vara fint att skicka en bukett, men att det blir hyckleri med att skicka en bukett blommor, för att reklamen trycker på, är helt fel.
Låt det handla om det som kallas för kärlek. 

För i det allra flesta fall så har den gamla kvinnan älskat av hela sitt hjärta sitt barn. 
Du som då var det barnet, och som nu ja, du vet bäst själv.


PS idag blev jag uppvaktad med den här fina Pelargonen, 
uppskattar det för då har jag en blomma hela sommaren att glädjas åt DS


1 kommentar:

  1. Ett väldigt bra inlägg..........
    Jättevacker Pelargon ♥

    /Kram från mig

    SvaraRadera