Vindarna växlar

lördag 26 maj 2012

Pingstafton







Pingstafton, ingen röd dag längre. Allt är föränderligt.
Förr räknades den och Annandag Pingst som helgdag.
Jag tänker ofta över dåtid-nutid-framtid.
Uppväxt med, lärt mig, sen förändringar.
Vissa saker är svåra att ta till mig.

Som Pingsten nu, den är för mig helg, inte så att jag tänker ur kyrkliga perspektiv, utan bara som jag vuxit upp med.

Man hör ofta att gamla går i barndom, vad menas? Kanske att den gamla blir dement, eller kanske som för mig.

Jag lever ofta i dåtid, där finns alla mina minnen, där kan jag se hur vissa saker som var stora just då, löste sig och var inte så stora som jag tyckte då.  Tiden visade det, eller som man säger, med facit i hand.
Dåtid, då var jag rörlig, ”valsade” med i livet, dåtid var jag stark, snabb, idérik, kroppen var hel och fräsch. Då förstod jag mig på musiken som spelades, då kunde jag uppfatta när en människa pratar fort, då kunde jag osv…  Är det underligt att jag lever i dåtid.


Nutiden kommer jag inte ifrån.  Men jag strejkar så länge det går. Jag vill inte betala över mobilen, jag vill inte gå till ett uttag vid ett hus och ta ut pengar, jag vill inte stå i en kassa och betala med ett kort.
Jag vill ha kontanta pengar och betala över disk.
Jag har dator, men jag kan den inte, blir det fel så blir jag störd, hur får jag tag på hjälp. Datorer har kommit och jag måste ta till mig det.
Räntan från banken, vad menar de, som nu måste vi ta oss dit för att fråga. Höjning för vad. 
Vi söker för fullt efter en hyreslägenhet, vi vill hyra, men lyckas vi så vet vi inte om det ändras och ska bli bostadsrätt. Allt ska ju ägas idag.
Vi kan inte skruva tillbaka tiden, men när jag tycker att dåtiden var bättre så blir det att lätt att minnas det att flytta tillbaka i minnet.

Framtiden, låter mera svart, men när man blivit gammal så lockar inte framtiden för en, för hur kommer den att se ut?
Vi ser här hur många gamla har det, hemtjänsten kommer och det blåser in och blåser ut. Utanför vårt matrumsfönster ser vi hur den lilla bilen kommer, ut ur bilen, 20 minuter senare en soppåse lämnas i sophuset, sen iväg.  Några timmar senare, samma bil, in och ut igen efter 20-30 minuter. Är det en framtid att tänka sig?

Idag Pingstafton så har vi haft fint väder, vi har tittat till kolonin, även där lever vi dåtid, vi har den lilla stugan som den var när vi tillträdde den. Stugan är ungefär 60 år, och mycket liten och enkel. 
Vi har ingen designad trädgård. Har läst att  trädgårdar ska gå i vissa färger. Jag läser om designade trädgårdar. 
Det skulle aldrig gå hos oss. För växterna tar för sig, och andra vill inte. 
Tycker jag att alla blommors färger går bra ihop.

Idag har det varit helgdag för mig, för jag ser mer bakåt än framåt.

Och de små solrosbebisarna ser ut att ha tagit sig.

 Satt för dem så inte kaninerna ska gräva upp, vi hittar spår efter dem lite här och där.
Trevlig Pingst!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar