Vindarna växlar

lördag 19 maj 2012

Sol, värme och lite ryggböjning.

Sol och varmt har det varit i dag, vi åkte tidigt till kolonin. 
Det är svårt att bara sitta där och titta, innan vi åkte hemifrån fick jag förhållningsorder om att ta det lugnt, 
jag höll med för jag vet hur det är med ryggont.

Men väl där så går det inte, när jag tittar åt ett håll, eller vänder huvudet åt ett annat så ser jag att jag bara vill - Plocka ogräs. Jag har alltid gillat det, känslan att känna jorden, se de olika små växterna som vaknat till, göra rent hus för dem så inte några andra växter kväver dem. 
Förr kunde jag sitta på en pall, nu kommer jag inte upp från den, så jag  försöker med en stol och böjer mig ner. Inte det enklaste.

Vi har fått så mycket växter som vi inte vill ha, i landet har gräs tagit sig, medan den lilla gräsmattan inte vill sig utan är full med mossa. Tänk om gräset ville sätta sig där vi vill.

 Ogräset växer frodigt, jag har försökt att rensa. 
Fast jag vet det kommer surt efter.

Knappt man ser skillnad på land och gångar av allt ogräs.


Ormbunke har vi snart överallt, den sticker iväg sina avkommor under jorden och har man inte ork så får man mycket av dem.


Tulpanerna är en mycket gammal sort, de kommer troget tillbaka år efter år, ibland köper vi några med andra färger och modeller, men de verkar inte vilja stanna till hos oss.

Fänrikshjärtan de kan ta för sig. 


Väl hemma stannade till hos Pizzerian i vår närhet för orken var slut för matlagning.

Nu sitter jag vid datorn och låter ryggen vila. 
men är nöjd med dagen av att fått umgås med växterna.

Något att vara tacksam över.

"Ogräset är naturens opposition mot trädgårdsmästarnas herravälde" O.Kokoschka

2 kommentarer:

  1. Oj,mycket att göra....
    Så otroligt vackra foton/Kram från mig i solen

    Psst..Nu är jag fräck & frågar...
    I Forummet står det att er ålder är 87 men här står det 79,är det så att "tangentfelsnisse" vart framme?

    SvaraRadera
  2. Tack vännen för ditt mail...Vill du att jag ändrar i Tråden i forummet så hör av dig :)
    Ha en fortsatt Skön Söndag/Kram

    SvaraRadera