Vindarna växlar

söndag 20 maj 2012

Under av olika slag

En blommas tid är rätt så kort, 
den enda blomma jag kommer på som står en längre tid är Orkidé. 
Nu är det tulpantid där jag bor. 

Vi har röda tulpaner på vår koloni, som har sina "tulpangenerationer" från bortåt 50- 60 år, kanske ännu längre bort i tiden, men på vår koloni så är tiden så. 
Rätt mäktig att tänka på alla som njutit av dem, 
de kraftfulla tulpanerna. 
Idag kom det tre generationer förbi oss, den äldre mannen hade svårt att gå, och vägen utanför är svår att gå. 
Den yngre mannen ledde honom i ett fast grepp, 
och den äldre mannen stannade och talade om att han var glad att se de röda tulpanerna. 
Han kunde få njuta av de röda tulpanerna som nu står i sin prakt, tack vare den yngre mannen.

Underbart att se det fina att kärlekshjälp finns för några. 
Det är ett livets under. 
Vi har räknat dem i år, 
  • 231 röda tulpaner
  • 8 gula tulpaner
  • 3 gul/röda tulpaner
  • 9 cerise tulpander
  • 1 vit tulpan
Det är så märkligt med växter att de vet precis sin tid när det är dags att visa sina blommor. 
Så nu måste man passa på när det gäller tulpanerna.
Det här är också ett livets under. 
Försökte få med ett under på bild, 
men tyvärr ger det inte rättvisa åt det vackra,tunna och skira nätet, 
vävt i bästa passform. 
Den flitiga spindeln har gjort det på kort tid.

Så står jag då böjd över växter och rensar. 
Vi kallar dem Japanska lyktor, men Judekörs är tydligen ett annat namn för dem, de kommer överallt, de är svåra att hålla efter, de skickar ut sina avkommor med kraftiga rötter under jorden och så sticker den upp en bit ifrån, det svåra är att de tar över och förstör för andra mer känsliga blommor. 

Där ligger en liten lykta, som har ramlat ner hösten som var, 
har legat där under hela vintern och snötäcke, 
och så nu när jag står där och plockar hittar jag den. 
Det händer nästan varje vår, men den här har frö inom sin tunna nätlykta, så tunn och ändå klarat en vinter...



En bra dag med små under som finns runt om oss.




1 kommentar:

  1. Underbart vackert....
    Tänk att livet är bra härligt/Kram från mig

    Ps.
    Jag gillar din blogg,trivs här :)

    SvaraRadera