Vindarna växlar

fredag 15 juni 2012

Fredag går mot kväll


år 2012
Helgdagsafton, ordet andas ledighet, ro. 
Nu är klockan snart 18 och det är dag före lördag, 
så för mig är det helgdagsafton. 
Jag gillar ord som användes mer förr än nu. 
Det här är ett av dem. Jag känner som att det drar en ro över nejden. 
Jag vet så väl att det inte är så, men ordet har satt sig fast inom mig med den betydelsen. 
Förr ringde vår kyrka in helgen, vid 18-tiden kunde jag höra de tre klockorna slå, nu kan de bli  mitt i veckan och då förstår jag att det är själaringning.

Märkligt det här med ord, vad de kan betyda olika för oss människor. Jag har ett ord till som jag gärna använder - det är sovkammare
För mig är det ett öppet sommarfönster med blomkrukor där växter som, Flitiga Lisa, Pelargon, Nattens drottning står, vita spetsgardiner som kan fladdra om en liten vind kommer, ett litet rum, nybäddad säng med lakan som har torkat utomhus som doftar rent och gott. Harmoni.

När jag bäddat rent, när fönstret står öppet, i vårt sovrum, då känner jag något av sovkammare.

Dagen har gått sina timmar, vi såg på Hem till gården, jag stickade på en sjal, vi fikade till programmet, vi känner personerna väl i serien. Bra att ta en kaffepaus mitt på dagen och titta på TV. 

Vi har börjat bli så kvällströtta så sen underhållning gäspar vi oss igenom, en film, en serie blir ju så lång tack vare alla reklamavbrott. Vi piggnar på lite när reklamen om djurförsäkring kommer, den svartvita katten som talar med en röst som passar honom, eller lilla Bosse som slår sin haka, honom skulle jag vilja ta upp och krama om. Annars kan vi vara utan reklamen. 
Därför passar det oss bra när en serie går på dagen,

I morse var det så tungt att börja dagen, men eftersom dagen har gått så har det lättat. 
Min pappa sa alltid, "Ta dig själv i kragen" (skärpa sig) ett uttryck som jag tycker illa om, ingen vill känna sig nere och trött. 
Ett ordspråk 
Det är inte lätt att ta sig själv i kragen, när man fått sig själv på halsen.

Om jag nu tagit mig själv i kragen eller om det bara lättat inom mig, har gjort att jag till och med målat benen på en svart stol. 


Färgen har vi haft en tid nu, men vädret har inte varit att lita till. Sammetssvart - det låter vackert. 
Få se hur det blir när stolen fått några lager.



Molly är så glad i sin lilla stubbe, vi tog hand om den när de fällde träd runtom, vi tänkte att kanske sätta en liten blomma på, och det kan man ju säga nu när hon sitter där.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar